Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Kartı Elektronik Kimlik Doğrulama Sistemi Yönetmeliği, 22/10/2020 tarih ve 31282 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmesi ile Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartının, kimlik doğrulama amacıyla kullanılabileceği mevzuatımıza yer almıştır.
Tapu sicilinin devletin kusursuz sorumluluğu altında tutulması genel prensibi ile Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğümüzce de elektronik kimlik doğrulama sistemleri tapu işlemlerinde esas alınarak kullanılmaya başlanmış olup bu kapsamda 15/11/2022 tarih itibari ile Mustafakemalpaşa Tapu Müdürlüğünde (KEC) Kart Erişim Cihazları gelmiştir.
Elektronik kimlik doğrulama sistemi, genel olarak kişinin biyometrik verisini okuyarak, Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı üzerinde bulunan çip içerisinde yer alan kişisel verilerin kart erişim cihazları aracılığı ile doğrulanmasına imkan sağlayan kimlik doğrulama sistemidir.Sistem ile teknolojik çağın gereksinimlerini karşılayacak şekilde daha güvenilir bir yöntemle hak sahipliğinin ve kişi kimlik bilgilerinin tespiti yapılarak tapu işlemlerinin yapılması amaçlanmıştır.
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün 08.11.2022 tarih E-97298233-010.06.01-6733859 sayılı Elektronik Kimlik Doğrulama Sistemi (EKDS) konulu talimatı gereği doğrulama aşağıdaki şekilde yapılacaktır.
KİŞİ KİMLİK BİLGİSİNİN DOĞRULANMASI:
1- Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı sahibi olan, akitli ve akitsiz tüm tapu işlemlerinde işleme bizzat katılan tüm tarafların, temsilcilerin ve varsa tanık, şahit, tercüman vb. işleme katılan diğer tarafların kişi kimlik bilgilerinin, elektronik kimlik doğrulama sistemi üzerinden doğrulanması esastır.
2- Kimlik erişim cihazı ile parmak izi, PİN ve fotoğraf olmak üzere 3 farklı yöntemle kişi kimlik bilgisinin doğrulanması yapılmakta olup, tapu işlemlerinde parmak izinin kart erişim cihazı ile alınmak sureti ile doğrulaması yöntemi esas olarak kullanılacaktır. Parmak izi ile kişi kimlik bilgisinin doğrulamasının yapılamadığı durumlarda pin veya fotoğraf doğrulaması yöntemleri ile de kişi kimlik bilgisinin doğrulaması yapılarak tapu işlemine devam edilecektir.
3- Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı sahibi olan kişinin, kişi kimlik bilgilerinin yukarıda sayılan yöntemlerden herhangi biri ile doğrulanamadığı (parmak izinin eşleşmemesi, çipin düşmesi veya deforme olması, kimlik kartının askıya alınması, fotoğrafının uyuşmaması veya pin girişinin doğru olarak yapılamaması vb.) durumlarda, kişi Nüfus ve Vatandaşlık Genel Müdürlüğüne (nüfus müdürlüklerine) yönlendirilecektir. Kişi kimlik bilgilerinin sistem üzerinden doğrulandığı zaman işlemlerine devam edilebilecektir.
4- Nüfus cüzdanı veya mevzuatta tapu işlemlerinde geçerli olan diğer kimlikler ile yapılan başvurularda usulüne uygun olarak gerekli incelemeler yapılmak sureti ile işlemlere devam edilecektir.